V osvětlovací technice se duroplasty používají od poloviny 80. let. Mají daleko větší designové možnosti než dříve používané plechy a navíc jsou i lehčí. Co to jsou duroplasty? Nejen pamětníci jistě znají trabanty, jež jsou vyrobeny převážně z duroplastu.

„Duroplast je směsný materiál skládající se z polyesterové pryskyřice, vápence a skla,“ uvádí Jan Hrbáček, který pracuje v Marelli Automotive Lighting Jihlava jako technolog materiálů na předvýrobě a trefně přirovnává duroplast k betonu:

„Základní pojivovou složkou betonu je cement. U duroplastu je to polyesterová pryskyřice. Do betonu nasypete štěrk, tady dáte mletou křídu. Když chcete beton armovat, použijete ocelovou výztuž, zde plní stejnou funkci skleněné vlákno. Beton ředíme a vytvrzujeme vodou, duroplasty styrenem. Z betonárny vám beton přivezou v tatrovce a máte 1 den na zpracování. Výrobce duroplastů vám připraví směs, která vydrží až 30 dní.“

„Základová deska po nalití betonu tvrdne 27 dní. Duroplast vstříknete do dutiny formy a vytvrdí se vám za 60 sekund. Abyste základovou desku vyhladili, použijete stěrku. Tady pro vyhlazení drobných nerovností používáme akrylátový lak. Na podlahu domu dáte folii, na to plovoučku a máte pěkný povrch. Tady to pokovíme hliníkem a na něj ještě přijde ochranná vrstva ze siloxanu. Tím je duroplastový výlisek hotov,“ uzavírá Jan.

Duroplast odolává teplotě až 200 °C, další výhodou je, že tento materiál na rozdíl od klasických plechů nekoroduje, vydrží déle. Za další jsou duroplasty i poměrně levné. Zlatá éra duroplastových reflektorů byla v době, kdy se využívaly pouze halogenové zdroje. S nástupem xenonového svícení nastal jejich částečný ústup, ale i tak si duroplasty drží své pevné místo v osvětlovací technice.

A do jakých verzí světel montuje duroplastové výlisky Marelli Automotive Lighting Jihlava? Jedná se hlavně o ty základní verze světlometů. Konkrétně je můžeme najít ve Škodě Octavii, Renaultu Megane či VW Transporter. „Sám mám zkušenosti s použitím duroplastů od různých dodavatelů. Na dalším vývoji duroplastů spolupracujeme s naší centrálou v Reutlingenu ,“ dodává Jan Hrbáček.