Poprvé byl laser nasazen do světlometů vyráběných v sériové výrobě do modelů BMW i8 a Audi R8. Skvělou zprávou je, že světlomety pro Audi R8 vyrábí koncern Marelli Automotive Lighting i v ČR. Konkrétně se jedná o moduly pro supersport Audi R8 LMX, které jsou ve výrobě od roku 2014.

Dnes (rok 2016) firma dokončuje vývoj další generace laserového modulu pro modelové řady BMW G14 (řada 6) a BMW G2x (řada 3), kde by zanedlouho také měla začít sériová výroba.

Laser je lidové označení této technologie, výrobce laserových jednotek Osram používá zkratku LARP (Laser Activated Remote Phosphor).

Trocha historie

V roce 2014 probíhal vývoj tzv. první generace laserového modulu pro Audi R8 LMX. Tento světlomet obsahuje dva dálkové reflektory. První je osazen LED systémem a druhý laserovým zdrojem. Dálkový LED systém má dosah přibližně 350 m, ale překročením rychlosti 60 km/h se aktivuje laserový modul s dosvitem výrazně překračujícím vzdálenost 500 m.

Audi R8 Coupe & e-tron je další verze laserového světlometu, opět v kombinaci s LED systémem pro potkávací a dálkové světlo. Zde je dálkový matrix modul tvořen poli 1×5 a 1×3 LED Chip a je doplněn o LARP laser modul. Potkávací světlo tvoří e-Light 2.0.

Laserový modul u modelů Audi R8 LMX využívá čtyři výkonné laserové diody s průměrem 300 mikrometrů, které generují monochromatický a koherentní modrý laserový paprsek o vlnové délce 450 nm. Světelnému toku stojí v cestě konvertor vlnové délky, který ho mění na bílé světlo s výslednou teplotou chromatičnosti 5500 Kelvinů.

Principem konverze modré barvy je tzv. fotoluminiscence, kdy světelný tok modré barvy dopadá na konvertor tvořený vrstvou fosforu (luminofor). Krátkovlnné vysokoenergetické modré záření laserového zdroje stimuluje luminofor, který pak vydává nízkoenergetické žluté světlo. Část modrého světla se tak přeměňuje na bílé světlo. Barevný tón bílého světla se mění podle množství luminoforu, díky čemuž lze vytvářet odlišné barevné tóny, jako je teplá bílá, neutrální bílá nebo studená bílá.

Proč laser

Vlastnost laserového zdroje je koherentnost (uspořádanost) světelného toku. To znamená, že světlo, které laser vydává, není jako třeba ze žárovky (které se šíří všemi směry a obsahuje velmi široké spektrum barev), ale laserové světlo se šíří jen v úzkém paprsku a je monochromatické (jednobarevné) a především má malou divergenci (rozbíhavost). Tento koncentrovaný světelný tok svítí do velké vzdálenosti.

Ve vývoji už je další generace LARP zdrojů. Předpokládané vlastnosti laserové diody jsou 3 W příkon a světelný tok 300 lm. Potkávací světlo lze složit již pomocí 4 LARP diod s příkonem 12 W a světelným výstupem na vozovku přibližně 700 lm. Miniaturní zástavba pak umožňuje sestavení jak potkávacích, tak dálkových modulů.

Co se chystá do sériové výroby v dalším roce? Jsou to laserové moduly další generace pro BMW řady 3 a řady 6, kde jsou LARP laserové bloky integrované spolu s potkávacím světlem do jednoho celku. I když vývoj ještě probíhá v utajení, příprava výroby jasně říká, že již brzy se s těmito moduly setkáme na silnicích.