Tomáš Brožíček nastoupil nedávno do firmy Marelli Automotive Lighting Jihlava na oddělení R&D jako Mechanical Designer. Mezi jeho zájmy patří věda a technika, volejbal, Thaibox, hra na „elektrickou“ kytaru a také četba sci-fi.

Můžete nám představit pozici Mechanical Designer?

Od 1. 8. 2016 pracuji na juniorské pozici jako vývojový konstruktér světlometů. Jak již napovídá název pracovního zařazení, podílím se na návrhu jednotlivých dílů předních světlometů osobních automobilů dle požadavků zákazníka (automobilky). Dále pak vytvářím 2D/3D data pro podporu výroby nástrojů a vzorků. Úzce spolupracuji s ostatními odděleními AL na tom, aby dílce splňovaly designové, funkční a legislativní požadavky. V současnosti vyvíjím sestavu blinkru projektu Renaultu LJC.

Jaké jsou vaše každodenní povinnosti v práci?

Každý den přináší něco nového, ale obecně lze říci, že je nutné dodržovat termíny a pružně reagovat na jakékoliv modifikace v projektu. Jednotlivé prvky uvnitř světlometu jsou spolu v úzké interakci. I relativně malá změna jednoho dílu může mít na svědomí předělání těch zbylých od základu. Proto mezi každodenní úkoly patří zapracování změn, komunikace s ostatními kolegy R&D a hledání nejvhodnějších řešení.

Používáte pro svou práci speciální programy?

Ano, jako Mechanical Designer používám na denní bázi PLM (Product Lifecycle Management) systém Catia V5, který využívají i naši zákazníci (Audi, BMW, Mercedes, aj.). Tento software se celosvětově řadí na špičku v oblasti CAD/CAM řešení a správy dat.

Jaké je to pro vás pracovat pro ALCZ?

Pracovat v ALCZ je výborná zkušenost.

Naplňuje vás ta práce tady?

Rozhodně ano. V mém případě hodně dělá zajímavá náplň práce, volnost tvoření, skvělý kolektiv a dobrá firemní kultura. Jelikož mám možnost porovnání s předchozím zaměstnavatelem, práci v ALCZ si velice vážím. Co se týče práce jako takové, pokud to velice zjednoduším, chodím si do práce kreslit a modelovat, což je činnost, u které si odpočinu a těším se na ni.

To je sen každého člověka, chodit si do práce odpočinout.

Doufám, že mě to nepřejde (smích).

Co byste doporučil uchazečům o práci na podobnou pozici?

Mám pocit, že spousta techniků se cítí nejistě, pokud do puntíku nesplňují požadavky na danou pozici a z tohoto důvodu ani nepošlou svůj životopis. Určitě bych jim doporučil se nebát a zkusit se ucházet o práci v ALCZ. Je dlouhodobým trendem, že firmy mají nedostatek konstruktérů a techniků obecně. Proto si nemohou nechat ujít šikovného uchazeče, i když nesplňuje např. minimální délku praxe, nebo vystudoval jiný obor. Budoucí kolegové si jej stejně zaučí na danou pozici. Vím to z vlastní zkušenosti, do ALCZ jsem přišel jako Technolog, ne jako Mechanical Designer.

Jaké znalosti musí mít uchazeč na pozici konstruktéra?

Uchazeč na pozici konstruktéra by měl mít technický přehled, vědět něco málo o materiálech, technickém kreslení, modelování ve 3D a hlavně musí být tvořivý. Dále se mu bude hodit minimálně jeden světový jazyk a schopnost pracovat v týmu. Pokud navíc bude pozitivně smýšlející, rychle zapadne do našeho kolektivu.