První plně elektrické SUV od Audi se světlomety z ALCZ. Pro tento model s vývojovým označením C-BEV jsou připraveny ve verzi FULL LED včetně nového LED modulu s názvem „S-Light“. Audi E-Tron je počátkem elektrické ofenzivy od koncernu VW.

Tento světlomet obsahuje nový designový prvek charakterizující přicházející éru elektromobilů „Audi lineup“, který by měl být použit jako forma „podpisu“ i u dalším elektro modelů této značky.

Audi e-tron nese masku chladiče (tzv. „Singleframe“) v osmiúhelníkovém provedení s příčnými žebry, které je typické pro modely Audi SUV. Horní část linie masky navazuje na FULL LED světlomety. Ve spodní části světlometů Audi Matrix LED jsou čtyři horizontální světelné pruhy světel pro denní svícení, což je opět specifický prvek modelu e-tron. Jedná se o exkluzivní designový prvek charakterizující optické odlišení elektrifikované verze Audi. Světlo je zde designovým prvkem.
Světlomety jsou v provedení FULL-LED. Zmíněný S-Light modul obsahuje integrovanou funkci Matrix systému – neoslňujícího dálkového světla (samostatně adresovatelné LED čipy – možnost vypínání jednotlivých segmentů osvětlovaného prostoru).

Skupina světelných funkcí je krom designového prvku denního svícení tvořena právě S-Light modulem (potkávací a dálkový matrix), přídavný dálkový reflektor a rohové světlo.

Světlomet v detailu

Aneb pohled na detail ukrytý pod povrchem. Vnější hlavní komponenty jsou patrné a snadno identifikovatelné. Můžeme poznat dvou-komponentní sklo, které kryje designové a optické prvky usazené do tělesa světlometu. Design světlometů je „ostře řezaný“ za účelem zvýraznění čelních partií vozu. Co je skryto před zraky, můžeme vidět na obrázcích níže.

Kompletní světlomet – provedení dle 3D modelu. Datově se skládá z celkem 337 podléhajících změnovému řízení souborů (výkresy a modely).
Bližší ilustrace – přesné provedení designových prvků a jejich umístění na optických komponentech, dole vystupuje nosný rám.
Těleso světlometu se zabudovanými hlavními optickými komponenty vypadá takto. Modul S-Light je stranově a výškově nastavitelný. Přídavný dálkový a rohový reflektor jsou výškově nastavitelné.
Kompletní pohled na vnitřní skupinu dílců včetně kabelového svazku a řídících jednotek. Celkem trojice řídících jednotek pro obsluhu funkcí světlometu.
A na závěr ukázka (náhled) na sestavný výkres celého světlometu. Jde dohromady o ekvivalent sedmi výkresů formátu A0. Toto je finální výstupní dokumentace pro zákazníka.
Pro doplnění, celková délka sestavného výkresu je 8,5 m v měřítku 1:1. Obsahuje veškeré náležitosti související s provedením světlometu, zde je pouze malý výřez.

Elektrické SUV od Audi bude brzy představeno v dalších provedeních, opět se světlomety vyráběnými v Jihlavě. Světlomety budou opět obsahovat nové technologie.

S-Light – dokonalý nástupce

S-Light modul je nástupce veleúspěšného e-light modulu. Mezi jejich hlavní rozdíly patří systém distribuce světla. E-light používá projekční systém, při kterém se světlo z LED čipů usměrňuje optikou do čočky. S-Light modul oproti tomu funguje na reflekčním principu, kdy je světlo produkováno skrze odraz pokovené plochy reflektoru a usměrněno do čočky.

Jedním z dalších hlavních pozitiv tohoto nástupce je jeho velikost a hmotnost, která se oproti původnímu modulu snížila o 410 g. Díky těmto parametrům je tak možno modul implementovat do světlometů s velmi malým zástavbovým prostorem.
S-Light moduly z Audi e-tron
Porovnání velikosti s původním modulem (zelená – s-light, šedá – e-light)
S-Light modul je také více variabilnější než jeho předchůdce. Samozřejmostí je jeho uzpůsobení pro různé provozy (Evropa, USA, Čína), a také pro různé světelné funkce a výkony (MxB – Matrix Beam). MxB je matrix systém, kde je dálkové světlo rozděleno do sedmi samostatně svítících segmentů, které se zapínají a vypínají tak, aby neoslňovaly protijedoucí a ostatní účastníky silničního provozu. Ostatní segmenty dále osvětlují cestu a řidič není omezený sníženým viděním ve tmě.

Konfigurace S-Light modulu v AUDI e-tron:

  • LB funkce (potkávací světlo) – 3x LED čip se světelným výkonem ≈ 800 lm (64 000 cd / 55 lx) a spotřebou 13,9 W.
  • MxB funkce (dálkové světlo) – 8x LED čip se světelným výkonem ≈ 500 lm (55 000 cd / 100 lx) a spotřebou 15,4 W.

Při maximálních výkonech je modul osazen systémem aktivního chlazení, který umožňuje navíc cirkulaci vzduchu pro odmlžení vnitřní části krycího skla světlometu.

Ukázka vypnutého dálkového segmentu
Technologický posun představující Audi e-tron bude pokračovat. Chystaný skok je dostatečně výrazný a zajímavý, více uvidíme na podzim roku 2019.