Miroslav Daněk nám představuje exkurzi do závodu Iveca ve Vysokém Mýtu. Miroslav pracuje v ALCZ pátým rokem. Z toho asi 4 měsíce strávil na Pávově jako montážní výrobní dělník, poté však dostal příležitost jít na LED na Střítež do oddělení nových projektů. Půl roku tu dělal seřizovače nasvěcovacích automatů, poté se stal mistrem výrobní linky, aby se po roce dostal na pozici směnového mistra. Momentálně je z něj interní trenér a pilířový specialista.

Na exkurzi do Iveca ve Vysokém Mýtu jsme vyrazili v počtu 10 lidí. Zúčastnili se zástupci oddělení výroby, technologie a kvality. Organizaci za Iveco měl na starosti bývalý zaměstnanec ALCZ, pan Henrich Horváth. Organizačně probíhala exkurze na suprové úrovni.

Po přivítání jsme měli možnost prohlédnout si závod. Nejzajímavější na této exkurzi byla hned první část, kterou jsme navštívili – Bus design centrum. V tomto centru Iveco představuje své výrobky potencionálním zákazníkům. Ti si tak mohou prohlédnout částečně uříznuté autobusy, takže dostanou představu, jak zhruba bude jejich autobus po konci výroby vypadat. Mohou si tam rovněž z mnoha vzorníků vybrat různé sedačky, tyče, podlahy apod.

Exkurzí nás provázela paní Zuzana Daggard z oddělení nákupu. Nejprve jsme shlédli krátkou prezentaci o Ivecu. Pak jsme si mohli interaktivně vyzkoušet jednotlivé autobusy, čehož všichni rádi využili. Konstrukce byly v plné výbavě, byly i plně funkční, takže jsme si mohli sednout na místo řidiče, nastavit si sedačku, volant, mohli jsme si otevřít a zavřít dveře, pustit stěrače apod. Docela jsme se tam vyřádili.

Bus design centrum bylo pro mě rozhodně nejzajímavější. Myslím, že většina kolegů měla stejný názor. Odnesli jsme si také hodně poznatků pro náš závod. Mohli bychom u nás udělat něco podobného. Pokud např. vezmeme návštěvu do tréninkové místnosti, tak jí můžeme jednorázově ukázat, jak fungujeme, jak fungují naše moduly atd.

Ale zpět k exkurzi. Následovala prohlídka výrobní haly. Celkem nás překvapilo, že Iveco je pořád dost manuálně založená firma, automatizace tam moc nefrčí. Přece jen jde o halu staré Karosy, což je patrné na první pohled. V tom duchu se to tak nějak pořád nese, akorát už tam tedy jezdí nové autobusy, což je nutné podotknout.

Na obrázku můžeme vidět účastníky exkurze do Iveca.

S cestou jsme tam strávili takřka celý den. Přijeli jsme kolem 9. hodiny, a odjížděli jsme zhruba ve 14 hodin. Hodinu a půl až dvě jsme strávili v bus design centru. Po obědě jsme se dostali do výrobní haly. Ještě zmíním, že bus design centrum a výrobní hala jsou oddělené budovy, vzdálené od sebe asi 500 metrů.

Další exkurze budou následovat. Momentálně spolupracujeme s firmou Miele, která vyrábí pračky, sušičky či ledničky. Vím také, že chystáme výlet do závodu Fränkische v Okřížkách. Pokud bych to bral z mé pozice, tak nejlepší by bylo udělat si nějaký benchmarkový výlet do firmy, která je technologicky na vyspělé úrovni, abychom si mohli také odnést nějaké poznatky. Přece jen když je člověk celý den v kolotoči své práce, tak je občas dobré, když získá nějaký nadhled a pozná jiné věci.

Nemusí to být přímo technologicky vyspělejší firma, než je ALCZ, takových, troufám si říct, v ČR asi ani moc není. My jsme na výborné úrovni nejen, co se kvality týče, ale např. i u nových projektů. Z technologií pak třeba využíváme plně automatické regály či pracovní stoly, které jsou nastavitelné dle výšky operátorů.