Můžete se na začátek trošku představit?

Jmenuji se Rostislav Kolman, s manželkou a dvěma syny bydlíme v Jihlavě. Ve volném čase, kterého nemám mnoho (úsměv), si rád zahraji florbal, zaběhám si, v létě občas zajezdím na kole. V zimě mám pak rád sjezdové lyžování.

Jaká je vaše pozice v ALCZ a jak dlouho zde pracujete?

V AL jsem vlastně již 10. rokem. Letí to (úsměv). Nyní jsem projektovým manažerem (PM) na oddělení MOD-EPM pro LED moduly. Na tuto pozici jsem přešel po 6 letech konstruování světlometů, kde jsem se podílel na vývoji světel např. pro Peugeot 308, Audi R8, či Mercedes třídy S.

Můžete stručně představit, co obnáší práce ve vašem oddělení?

Naše oddělení MOD-EPM má na starosti koordinaci nových projektů LED modulů od rané fáze vývoje, přes industrializaci, až po předání do sériové produkce.

Každý PM má na starosti několik nových projektů – LED modulů. Každý projekt trvá cca 2,5 roku a PM je zodpovědný za hladký průběh, dosažení jeho cílů, dodržení rozpočtu a časového harmonogramu.

Zhruba jedna třetina aktivit našeho oddělení je mimo výrobní závod ALCZ. Koordinujeme projekty LED modulů např. i v Juarezu (Mexiko), Brotterode (Německo), Venarii (Itálie) či Wuhu (Čína).

LED moduly jsou velice sofistikované produkty. Umí např. přizpůsobovat tvar světelného výstupu rychlosti vozidla nebo reagují na počasí a aktuální situaci v provozu.

Některé z nich obsahují funkce dálkového světla jako je laser, či matrix. Další pak vítají příchozího řidiče barevnou světelnou show – tzv. funkcí welcome light. Pro PM, který je rovněž součástí R&D týmu, je to tedy náročné i po technické stránce.

V prvních fázích projektu koordinuje vývoj modulu – konstrukci, vývoj optiky, elektroniky atd. V pozdějších fázích je to nominace dodavatelů, výroba nástrojů a linek, odladění dílců a výrobních zařízení.
Naštěstí máme na našem oddělení odborníky z různých odvětví automotive – bývalé elektroniky, technology linek, procesní inženýry a konstruktéry. Takže dohromady máme určité know-how a vzájemná spolupráce nám často ulehčuje řešení problémů na jednotlivých projektech.

Jaké jsou vaše každodenní povinnosti v práci?

Každý den v práci, každý projekt i každý problém je jiný. Nejde rozhodně o žádnou rutinu. Takový projekt vyžaduje každodenní detailní práci a řízení projektového týmu. Tým se skládá vždy z cca 10-15 členů z různých oddělení. Jako PM musím být chvíli konstruktér, či optik, jindy zase technolog, kvalitář či nákupčí.

Myslím, že lidé z jednotlivých oddělení AL spolu dokáží spolupracovat a vždy najít řešení problémů, které jsou na nových projektech na denním pořádku.

To, co člověka naplňuje, je moment, kdy tým ukáže svoji kvalitu včasnou eliminací těchto problémů díky proaktivnímu přístupu.

S jakými zákazníky pracujete?

V mém případě je to nyní BMW a PSA. Další kolegové pracují na projektech např. pro Audi, Porsche, Mercedes, Škodu aj.

Můžete uvést konkrétní projekty?

Pro PSA mám na starost LED moduly (celkem 3) pro prémiový vůz DS4. Nyní jsme dokončili vývoj, vyrábíme nástroje pro dílce, objednáváme výrobní linku.

Pro vůz BMW řady 3 to byly 4 moduly ve 3 výrobních lokacích – Jihlava, Juarez a Wuhu. To byla pro mě zatím asi největší pracovní výzva. Bylo potřeba koordinovat globální vývojový tým a 3 lokální výrobní týmy. Dohromady bylo zapojeno asi 40 lidí.

Nyní již tento projekt ve všech závodech nabíhá do série. A já se pomalu chystám na novou verzi řady 3 (úsměv). Doufám, že tuto zakázku AL brzy získá.

Jaké je to pro vás pracovat pro ALCZ?

Do firmy jsem přišel ihned po vysoké škole jen s minimální praxí ze stáží u různých firem. Myslím, že tato firma nabízí lidem možnost rozvoje, vzdělávání a kariérního růstu. Zároveň se mi líbí mezinárodní prostředí. Momentálně jsme třeba vyvíjeli moduly společně s kolegy z Itálie a z Německa. Naše oddělení MOD-EPM je v ALCZ necelé 4 roky, ale myslím, že i za krátkou dobu lze vybudovat stabilní a dobře fungující oddělení, kde se kolegové vzájemně podporují.

Co byste doporučil uchazečům o práci v oddělení MOD-EPM? Jaké znalosti by měli mít?

Pro práci na našem oddělení asi není požadavek konkrétního oboru vzdělání. Určitě se ale velmi hodí technické zaměření. Dále je dobré mít i zkušenosti s vedením lidí  a domluvit se cizím jazykem. Angličtinu používám v 80 % pracovní doby.

Myslím, že potencionální uchazeče by mohl hodně zajímat i produkt, kterým se tu zabýváme. Optický LED modul zprostředkovává hlavní světelné funkce světlometu. Splňuje zákaznické požadavky na design, optiku i elektroniku. V regionu je spousta firem, kterým chybí vlastní vývojové oddělení nebo jejichž výsledné produkty nejsou tak sofistikované jako ty naše. Největším zadostiučiněním je, když na ulici potkáte automobil prestižní značky s výrazným prvkem designu celého vozu – světlometem z AL, na kterém jste se osobně podílel.