Lukáš Koutník nastoupil nedávno na procesní inženýring jako manažer. Ve volném čase obecně rád sportuje a věnuje se turistice. Do ALCZ se dostal po práci v ABB a AGC a poté, co pro anglickou firmu postavil a rozjížděl její závod na opracování skla v Anglii.

Jak náročné byly začátky na procesním inženýringu v Marelli Automotive Lighting Jihlava?

Prostředí automotive a prostředí velké korporátní firmy jsou mi známé, tak to až tak náročné nebylo. Věděl jsem do čeho jdu. Ale stále poznávám nové lidi, procesy a zejména je to pro mě nový produkt.

Můžete nějak v krátkosti popsat váš pracovní den?

Jsou tam jisté věci, které se opakují a které jsou z hlediska metodiky procesního inženýringu potřeba. Jde o pravidelné meetingy, kde se sbírají data z linek a vyhodnocují se. Já pak dál musím předávat informace na management firmy. Zbytek pracovního dne se řídí podle aktuálních problémů na daných projektech. Mojí hlavní náplní je podpora a rozvoj procesních inženýrů – lidí v týmu, aby se oni mohli věnovat své práci.

Co všechno máte na procesním inženýringu na starosti?

Máme na starosti rozběh nových projektů v rámci Marelli Automotive Lighting Jihlava. Procesní inženýring koordinuje nové projekty od rané fáze až po předání do sériové výroby.

Přicházíte do styku s nějakými novými technologiemi?

Určitě. Lze říci, že náš produkt patří na automobilovém trhu z hlediska technologií k tomu vůbec nejšpičkovějšímu.

Na jakém projektu nyní pracujete?

Zajímavý projekt, který se blíží k náběhu do sériové výroby, je Audi e-tron, což bude plně elektrické SUV. Jeden z nejdůležitějších a největších projektů, který teď nabíhá do sériové výroby, je projekt laserových světlometů pro trojkovou řadu BMW. S čím teď začínáme a co bude určitě v budoucnu zajímavý projekt, jsou světlomety pro Mercedes C-class.

Jaké dovednosti a znalosti jsou potřeba pro výkon vaší práce?

Obecně jsou potřeba manažerské dovednosti, soft skills, motivace lidí a vedení lidí. Na této pozici je důležité mít i silné technické zázemí. A zejména je důležité mít zájem o daný produkt a chuť se neustále rozvíjet.

Vidíte ve firmě prostor pro svůj další kariérní růst?

Určitě ano. Co jsem si všiml, tak když tu odvádíte dobrou práci, jste motivovaný a chcete, tak máte prostor pro růst.

Co byste doporučil uchazečům o práci na podobnou pozici?

Je třeba si uvědomit, že prostředí automotive je někdy opravdu hodně náročné časově i psychicky. Je potřeba mít zájem o ten produkt. To dělá strašně moc. Náš produkt je velice náročný, jelikož jako jeden z mála automotive komponentů kombinuje požadavky na funkčnost i estetiku. Má i důležitý vliv na bezpečnost a musíme udržet pod kontrolou náklady.

Jaké znalosti by měli mít uchazeči?

To záleží pozice od pozice. Když vybíráme my do procesního inženýringu, tak se díváme na technické znalosti, jestli má člověk zkušenosti s rozběhem projektů, zavádění nových produktů do výroby apod. Pak samozřejmě koukáme i na jeho či její psychologický profil, jak se chová ve stresových situacích apod. Co se týče jazyků – bere se dnes znalost angličtiny už jako standard.

Děkujeme za rozhovor.