Technologie svařování laserem se na některých našich linkách pro kompletaci světlometů využívá v sesterských závodech od roku 2014. Použití laseru pro svařování světlometů využívá principu průhlednosti a matnosti materiálů.

Energie laserového zdroje projde průhledným materiálem, ze kterého je vyrobena čočka. Čočka je pak pohlcena matným materiálem těla světlometu, který se během několika vteřin roztaví. Tím, že je vnější čočka v kontaktu s čočkou těla, zahřeje se díky vodivosti a roztaví se. To způsobí, že jakmile oba komponenty ztuhnou, zůstanou spojené.

Naše společnost byla jednou z prvních společností v Evropě, která začala svařování laserem využívat v oblasti světlometů pro automobily. Bylo to na světlometu pro Audi Q7.

Již od prvních aplikací, které se prováděly na strojích značky Branson, bylo důležité zainteresovat vlastní zaměstnance. Tato strategie umožnila rychle získat vlastní technické zkušenosti, a tím otevřela dveře dalším novým příležitostem.

Vznik nového oddělení

Otevřeli jsme nové oddělení s názvem Laser Welding Toolshop. Prvotním úmyslem bylo snížit náklady a časy a s ovládnout klíčový firemní proces i  z hlediska kvality. Úkolem oddělení je dodávat ostatním závodům skupiny systémy laserového svařování. Systém tvoří svářečky LUS (Laser Unit Systems) a svařovací příslušenství nazývané Laser Welding Tools.

Zatímco svářečka byla projektována pro univerzální použití a lze ji kombinovat s různými druhy příslušenství, nástroje Laser Welding Tools byly vyvinuty na základě designu světlometu. Ty se mění s každou změnou produktu.

Po první verzi LUS z roku 2016, použité pro Porsche Cayenne T1, T2 a T3 v závodě v Tolmezzu, následovala další zlepšení. Tato zlepšení vedla až k definitivní verzi LUS2.0, která je dostupná od začátku roku 2018.

Pracovní skupina v našem sesterském závodu v Tolmezzu na počátku prohlubovala své znalosti o novém procesu svařování díky znalostem optiky, mechaniky a technologií, které již firma měla. Postupně získávané znalosti nám umožnily proces zkvalitňovat. Nalézali jsme také nová řešení, jejichž efekt se projevuje především v lepší kvalitě svařování a ve větší svobodě v navrhování nových světlometů.

A protože se nám nakonec podařilo tento proces, který byl předtím řešen subdodavatelsky, nastěhovat pod vlastní střechu, je nyní firma vlastníkem výhradního know-how. To nám umožňuje řešit tuto kritickou fázi kompletace světlometů zcela nezávisle. V této souvislosti bylo zaregistrováno několik patentů. Od letošního roku bude Marelli Automotive Lighting Jihlava dodávat Laser Unit Systems a Laser Welding Tools pro všechny nové projekty, které předpokládají laserové svařování, do všech závodů, které o ně projeví zájem.

Ve stále kratších dodacích lhůtách nainstaluje Laser Welding Toolshop v příštích měsících 11 svářeček LUS a 14 příslušenství Laser Welding Tools, počínaje závody v Tolmezzu, Burse, Sosnowieci a Wuhu.