Jan Kalina, vývojový designér, strávil poslední dva roky v Číně a Japonsku v našich sesterských závodech. Nejprve vypomáhal v šanghajském vývojovém centru, poté přesídlil do Jokohamy. Pro náš web se rozvykládal o svých pracovních zážitcích i o jiné kultuře.

Jak jste se vůbec dostal do těchto zemí?

V Asii poptávali někoho, kdo by jim nabídl podporu vývojových zakázek. Šlo tedy o transfer našeho know-how, protože obzvlášť v Číně je mladý tým, který nemá zkušenosti. Potřebovali mentora, který jim tam bude radit. Dostal jsem se tam po 6 letech práce tady v Jihlavě. Teprve nedávno jsem se vrátil.

Jsem rodilý Jihlavák a bydlím v Jihlavě, rád se sem vracím. Studoval jsem v Praze na ČVUT a potom na partnerské univerzitě ve francouzském Brestu. Pro Marelli Automotive Lighting Jihlava pracuji 9. rokem jako vývojový designér.

Jaké byly vaše začátky v AL? Bylo to náročné?

Začátky náročné nebyly, protože tady je skvělý tým lidí, který mě na začátku podpořil, pomohl a vše mi vysvětlil. I jako začínající těsně po škole jsem velmi plynule zapadl do pracovního kolektivu a mohl pracovat na projektech.

Co obnáší vaše pozice? Můžete popsat typický den?

Typický den neexistuje (smích). Každý den je jiný. Momentálně jsem se vrátil ze zahraničí, kde jsem pracoval 2 roky, takže ještě nemohu mluvit o typických dnech. Ještě nejsem zapojený do žádného projektu. Jinak jsem opouštěl a zase se budu vracet na pozici projektového vedoucího. Takže to bude o komunikaci s jinými pobočkami, s lidmi, kteří konstruují, se zákazníkem, s lidmi v závodu, abychom dotáhli vývojovou zakázku do úspěšného konce.

Co všechno máte na starosti? Máte pod sebou nějaké lidi?

Mám na starosti vývojový tým, který pracuje na jednotlivých komponentech světlometu. To obnáší 3-5 lidí, záleží na rozsahu prací. Potom koordinace s nimi a s celým týmem, co je v AL a s ostatními odděleními vývoje.

Přicházíte do styku s novými technologiemi?

Přicházíme do styku s novými technologiemi. My jsme ti první, kteří se s nimi setkají při navrhování nového výrobku, než přijde na výrobní linku, kde se s ním setkají i operátoři a ostatní kolegové, např. z logistiky atd.

Co to bylo naposledy?

Naposledy to byly asi laserové moduly ve světlometu.

Na jakém projektu nyní pracujete?

Na novém projektu pro Škodu.

Co vás tady na té práci nejvíce baví?

Chtěl jsem vždycky navrhovat auta. Postupem času jsem zjistil, že designérem být asi nemohu, tolik talentu tam není (smích). Ale tady touhle prací si vlastně ten sen plním, protože světla dávají automobilu tvář.

Jací jsou vaši kolegové? Už jste zmiňoval, že máte super tým…

Kolegové jsou výborní, máme spoustu společných i mimopracovních aktivit, takže já bych to nazval jedna velká rodina.

To je asi každého sen mít tohle v práci. Jak se vám s nimi pracuje?

Budu se opakovat, jsme jedna velká rodina. Většinou dobře, ale někdy to také zaskřípe (smích).

Co považujete za tu dobu, co tady pracujete, za svůj největší úspěch?

To bude zřejmě úspěšné dokončení prvního projektu, za který jsem byl zodpovědný. Byl to PSAT9 pro auto Peugeot 308.

Jaké je to pro vás pracovat pro ALCZ?

Jenom dobré (smích).

Naplňuje vás ta práce tedy?

Práce mě naplňuje, nemohu říct, že bych tady i po té relativně dlouhé době cítil nějaký pocit vyhoření. Práce mi stále nabízí nové výzvy a nové možnosti, viz třeba to, že jsem mohl na dva roky vycestovat do zahraničí.

Dovedete si představit, že byste šel pomoct ještě do jiné pobočky AL, např. do Mexika nebo do USA?

Mexiko mě asi úplně neláká (smích). Lákala by mě Brazílie. S nimi ale zatím nemáme navázanou bližší spolupráci.

Třeba to ještě přijde. Vidíte ve firmě prostor pro svůj kariérní růst? Můžete se ještě někam vůbec posouvat?

Ano, určitě je stále možnost jak na oddělení, kde pracuji, tak případně změnit směr a jít někam jinam. Možnosti vždycky jsou.

Co byste doporučil uchazečům na práci o podobnou pozici, jakou máte vy?

Nebát se a zkusit to. To je to hlavní.

Jaké znalosti by ti uchazeči měli mít? Co se jim tady bude hodit?

Určitě flexibilita a takový ten zdravý český selský rozum, který jsem třeba v Asii postrádal u tamních kolegů.